De tijd van mijn leven. - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Rens Koele - WaarBenJij.nu De tijd van mijn leven. - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Rens Koele - WaarBenJij.nu

De tijd van mijn leven.

Door: Rens

Blijf op de hoogte en volg Rens

06 Juni 2008 | Brazilië, Maringá

Hallo stelletje kaaskoppen!!
Ik heb het gevoel dat ik elke keer weer mijn excuses aanbied voor het lange wachten elke keer dat ik een bericht drop. Maargoed nog maar een keer, mijn excuses dat het weer eens zo lang duurde voor een nieuw berichtje. Er is natuurlijk in de tussentijd MEER dan genoeg gebeurt en ik zal proberen een kleine opsomming te geven maar, gegarandeerd dat ik een boel vergeet.

Waar zal ik eens beginnen. Nouja ik wil in ieder geval even zeggen, dat ik nog steeds niet echt heimwee heb en het echt nog steeds geweldig heb!!! Ik had dit jaar voor niks in de wereld willen missen en het is echt het beste wat me ooit is overkomen. Ik pas me naar eigen zeggen redelijk aan de cultuur aan, ook al blijf je een gringo (buitenlander) en mijn portugees gaat ook redelijk goed, ik spreek het niet perfect maar ik kan me goed genoeg redden. het weer is hier ook nog steeds heerlijk terwijl het nu winter is hierzo, alleen soms moet je 's ochtends of 's avonds een trui dragen. En begin nou maar niet zo van: nou het is hier nu ook lekker warm. want zit hier nu al 10 maanden met alleen maar lekker weer dus ik win! Ik heb dit jaar ook onbescrhijflijk goede vrienden gemaakt, de andere exchange students die bij mij in de stad zitten. Omdat je met hun in precies dezelfde situatie zit krijg je echt een verschrikkelijk speciale band met hun, en ik ben er wel zeker van dat elke exchange student over de hele wereld dat wel voor me bevestigen wil. maargoed genoeg over dat, ff wat korte verhaaltjes.
Al bijna weer drie maanden terug ben ik hier meet mijn vrienden een jungle/park(het is niet zo groot) in de stad gegaan. Dat was echt verschrikkelijk, toen we in het midden van de jungle waren lag het helemaal vol met vuilnis, er was gewoon een rioolbuis die het vuilnis midden in de jungle dumpte, echt erg om te zien, ik zag daar ook een aapje uit een hele vieze colafles drinken. Een lekker broeinest voor dengue allemaal. Niet zo interessant misschien maar moest ff van mijn hart.
Maargoed de week daarna ofzo gingen de meeste exchangers en ik met een rotarian naar zijn huisje aan een rivier vlakbij, en daar hebben we echt een superweekend gehad. Die man was echt superaardig en elke middag gingen we naar de rivier, waterkieën, op een band achter de boot hangen, kanoën genoeg om je de middag te vermaken iig. Hij had daar bij zijn huisje ook twee jaccuzi's en een volleybalbad. 's avonds ging hij altijd redelijk vroeg naar bed en bleven wij nog lekker in het bubbelbad feesten. Ik heb daar echt een van de beste, gezelligste weekenden van het jaar gehad. Hopelijk gaan we volgende week terug daarna toe. Maar toen we terug kwamen die avond was er meteen een vet groot feest in mijn stad (maringá) het feest heette Nitromorfose en het leek eigenlijk een beetje op Nederlands Carnaval, iedereen verkleedde zich en er werd veel gedronken en veel gedanst. Was echt heel gezellig en als de nationalist die ik ben heb ik me als een Nederlandse voetbalfan verkleed. Niet dat iemand herkende wat ik was maar het gaat om het idee.
De weken daarna ben ik gewoon een beetje wezen genieten van mijn tijd hier. Gewoon naar school gaan, feestjes en andere normale levenszaken.
Ik ben na een tijdje ook mijn mede Hollandse exchange student Martine op gaan zoeken in haar stad Marília. Ze woont eigenlijk best dichtbij, met de auto maar iets van 3/4 uurtjes maar omdat er maar 1 bus is die daarnaar toe gaat en in elk stadje stopt duurde de reis het 7 uur, wat met gezelschap helemaal niet erg is, maar met een mp3 die na 1 uurtje uitvalt vanwege een gebrek aan batterij dan is het wel iets minder. Maarja het weekend was echt gezellig, ik heb haar stad, haar vrienden, haar gastfamilie en haar exchange leventje leren kennen en dat was erg vermakelijk, nog bedankt voor alles Martine!!
Na die tijd had ik ook nog een RYLA "rotary youth leadership awards" weekend, was niet echt veel aan om eerlijk te zijn, veel saaie speeches en dat was het wel zo'n beetje alleen de omgeving was wel heel erg mooi.
Maar nu het grootte nieuws wat ik ben voornamelijk vergeten ben te vertellen is dat MIJN FAMILIE ME IS KOMEN OPZOEKEN!!!! iedereen behalve de honden miste, maar het was echt goed om hun weer eens te zien. Ik zal een korte opsomming geven van hoe alles verliep. Ze kwamen aan in Maringá waar ik ze ophaalde met mijn gastvader. De eerste de dag hadden we al een echte Braziliaanse BBQ zoals het hoort, goed vlees, Braziliaanse muziek, gewoon gezellig. Alleen moest ik een aantal irritante Brazilianen van mijn zus afslaan, maar dat doe ik met liefde natuurlijk. De volgende dag heb ik mijn familie een klein rondleiding door de stad gegeven, hebben ze alle rotarians leren kennen en al mijn gastfamilies en ze hebben zelfs aapjes gezien!!!
De rest van de reis deden we met mijn tweede gastfamilie, dus we hadden vervoer en een tourgids (maar serieus hij deed echt alsof hij onze tourgids was om veel kortingen te krijgen, je zou bijna zeggen dat hij een Nederlander was). Vanuit Maringá gingen we naar Foz de Iguaçu, daar is een grootte bijzonder waterdam(leuk) en de ALLERMOOISTE watervallen die je ooit zal zien!!!
Na twee dagen daar blijven hadden we een twaalf uur durende reis, naar Camboriu in de staat Santa Caterina. Daar had een rotarian een appertement waar we een paar dagen konden verblijven. Alleen jammer dat het veel regende, laatste dag vlak voordaqt we weggingen was het mooi en gingen Kars en ik nog ff de zee. Al met al was het toch een mooi en leuk stadje. Maar na Camboriu gingen we naar Floripa de hoofdstad van de staat alhoewel het wel een eiland is. Maar het is daar ZOOOOO MOOOOI en alles echt relaxt, we hebben het daar ook geweldig naar onze zin gehad. En we hebben dolfijnen gezien. Het was ook daar waar we afscheid namen van mijn gastfamilie en waar we alleen verder gingen. Maar wat was dat geweldig.. Vraag maar aan mijn familie om bevestiging.
En de laatste stop voordat onze wegen weer gingen scheiden was Rio de Janeiro. Dit was de tweede keer dat ik er was maar, het blijft de mooiste stad waar ik ooit ben geweest. Daar natuurlijk alle touristische hotspots bekeken. En naar een voetbalwedstrijd geweest in het grootste stadium van Brasil (maracanã) van Flamingos-Americá waar ze met 3-0 thuis verloren dus het groote feest miste alleen. Maar het bleef superen de rest van de stad ook. Volgens mij heeft helemaal mijn moeder zich daar vermaakt, zo leek het in ieder geval, of niet mam?(K)
vanuit Rio gingen we naar São Paulo wara we afscheid van elkaar namen, gelukkig waren er de hele reis geen tranen, het viel allemaal mee. Maar ik wil jullie ook nog bedanken Pap, Mam, Kars en Marlet bedankt voor alle moeite om hier naartoe te komen ik heb echt de beste tijd gehad!!!! En ik hoop dat jullie het net zo leuk vonden als ik.
But life goes on, dus ik was weer terug in Maringá. En wat ik ook vergeten ben te vertellen is dat ik van families ben gewisseld, nu zit ik in mijn 3e en laatste familie. Hele aardige mensen. Ik heb nu een broertje van 6 en het schattigste zusje ooit van 4. Maar het grappige is dat mijn gastvader Nederlands is, hij is getrouwd met een Braziliaanse en woont hier nu al een jaartje of 10, maar wees gerust ik spreek portugees met hem dus ik ben nog steeds lerende.(A) Maargoed ik ben dus 2 keer met hem mee geweest toen hij ging werken en hij werkt hier bij een argicultuur bedrijf, het is wel allemaal wat uitgebreider dan dat maar ik heb de kennis en de tijd niet om dat allemaal uit te gaan leggen. Maar 1x ben ik mee geweest naar een sinasappel/manderijn plantage en een keer ben ik met hem meegeweest naar een Nederlandse Kolonie hierzo naar een aardappel plantage, maar alleen de lunch die ik heb gehad was de hele reis al waard; aardappels met jus, bonen en gehaktballen. Je wil niet weten hoe erg ik daarnaar verlangde en hoe verschrikkelijk goed het smaakte, ik droom er nog steeds over alleen dan met een frikandel speciaal erbij. (Ohw btw als ik terug kom voel je vrij om mij een frikandel speciaal aan te bieden) Maargoed het hele werken met mijn gastvader was leuk en goed om hem ook beter te leren kennen. Met mijn gastfamilie ben ik ook naar Paraguay geweest wat maar iets van 4 uur hier vandaan licht. Iedereen hier gata naar Paraguay om goedkope dingen te kopen, wie ben ik om me niet aan de cultuur aan te passen. Maargoed daar dus het nodige gekocht, was ook een erg leuke, gezellige, goedkope en stinkende dag (paraguay is nog minder fris dan Brasil)
Ik ben trouwens ook nog met mijn neef naar een rave(soortement van houseparty of hoe je het ook noemt) geweest in Curitiba de hoofdstad van mijn staat Paraná. Was wel vet, er waren zo'n 17000 mensen op de rave lekker druk dus, maarja lekker gedanst op goede muziek. Voor de rest de stad nog een beetje leren kennen en bijna naar een voetbalwedstrijd geweest het had alleen niet zo mogen zijn:(
Maarja daar ook nog wat andere exchangers uit die stad gezien was allemaal hartsikke leuk.
En de afgelopen week heb ik de grootste rotary week ooit gehad, het spijt maar ik ben voorlopig wel naar genoeg rotary vergaderingen geweest, (nou trouwens het zijn hele aardige mensen en het eten is niet slecht).
maar ff uitleggen afgelopen vrijdag had ik mijn eigenrotary meeting, die avond hadden we een districtconferentie voor alle exchange students, het was echt zooooo grappig allemaal. Iedereen moest een kort dansje, liedje of toneelstukje van hun land doen, ik heb maar hoofd, schouders knie en teen gedaan omdat ik het tweede vers van het volkslied maar niet in mijn hoofd kreeg, maar uiteindelijk was dit leuker en iedereen deed mee en ik zag er uit als een oranje malloot. Maar iedereen hielp iedereen mee zo heb ik de VS meegholpen met YMCA te dansen en er homo uit te zien gahahahah echt supergrappig, maarja ik ga niet de hele avond vertellen. Later die avond nog een feestje met alle exchangers van het district, SUPERVET!!!! De volgende dag een grote rotary conferentie vanwege iemand die 50 jaar bij de club hier zat en rotary zelf hier die ook 50 jaar bestond, je moet wel ff voorstellen dat mijn stad nog maar 61 jaar oud is en 50 jaar dus ene beste prestatie is.
Maarja die maandag een presentatie van Jenna(finland) bekeken op een rotary meeting, die avond een cadeau gegeven aan een rotarian van alle exchangers op een rotary meeting en de volgende dag naar een andere stad om een presentatie van mijn twee canadeze vriendinnen te bekijken ook op een rotary meeting. en vandaag kom ik ook net terug van mijn eigen gewone meeting. Ik heb het nu wel weer fftjes gehad dus.
Nouja jullie zijn allemaal HEEEEEL erg goed op de hoogte van wat ik allemaal doe, zo zit mijn leventje hier wel zo'n beetje in elkaar, ook al vergeet ik zonder twijfel nog wel het een en ander, ik geniet met volle teugen het kon allemaal niet beter zijn en ik heb echt nog niet de behoefte om naar huis te gaan per sé, natuurlijk word het leuk enzo maar dit is "a once in a lifetime opportunity" en het is geweldig. Ik wil dus zeggen tegen iedereen die de kans heeft, die twijfelt om een uitwisseling te doen, DOE HET GEWOON!!!!! niet nadenken!! Je plukt er zeker de vruchten van en hebt er ook nog een super tijd bij.
Dat was mijn speech en mij verhaaltje wel weer zo'n beetje maar het is denk ik wel mijn een-na-laatste verhaaltje want 16 juli ga ik alweer terug.
Het was leuk om weer eens een verhaaltje te schrijven en wees geen vreemde!!! dikke beijão!!!

P.S. we gaan wel de eurocup winnen dit jaar, ik heb het al beloofd aan iedereen hier, en ik ga ook alle wedstrijden proberen te kijken, wees een goede support!!

  • 06 Juni 2008 - 21:23

    Els Van Andel:

    Ook dit keer je enthousiaste verhaal weer met veel plezier gelezen. Jij hebt echt een geweldig jaar!!Je hebt alle kansen die voorbij kwamen gepakt en overal voor open gestaan, echt top. Het wordt vast wennen als je weer terug bent! Super dat je ook Portugees hebt geleerd trouwens.Geniet de laatste weken en ik hoop voor je dat Nederland het een beetje goed doet!!

    Groeten, Els van Andel

  • 07 Juni 2008 - 09:20

    Je Moeder:

    Ha die Rens, wat leuk dat wij nu ook in het verhaal thuis horen. Wij hebben genoten, alleen ben ik blij dat jij geen last heb van je onveilig voelen, daar had ik wat last van. Voor de rest was de reis geweldig. dikke kus mam

  • 07 Juni 2008 - 09:26

    Papa:

    Bom Dia Hens,
    Die fricadel kun je van mij krijgen. Tot 17 juli. :)

  • 08 Juni 2008 - 18:24

    Joanne:

    hee Rens,

    het klinkt allemaal echt super tof, jij hebt echt mooie ervaringen op gedaan!! maar geniet er nog maar ff van daar, want voor je het weet ben je alweer hier in Nederland!!

    Have fun!

    liefs, Joanne:D

  • 11 Juni 2008 - 12:50

    Lisanne:

    Hallo Rens. Je kent me niet, maar ik kreeg via Peter (mjn oom)je waarbenjij.nu. Ik denk dat je mijn nichtje en neefje nu al vaker gezien hebt dan ik in mijn hele leven! Ik ben jaloers op je haha! Brazilie lijkt me onwijs gaaf! Misschien zit dat reisje er over een paar jaar nog in voor mij! Ik wens je heel veel plezier en doe de groetjes daar!
    groetjes Lisanne (glamoures_@hotmail.com)

  • 03 Juli 2008 - 09:53

    Jay-D En Cin-D:

    heyyy rens,
    \
    wauw....wat moet ik daar nou nog op zeggen...ik hoop zodra je helemaal weer gewend bent in NL dat we dan eens een borrel gaan drinken met de boys...you know where i'n at!

    Dikke kus

  • 04 Juli 2008 - 12:15

    Jolanda Bosma:

    Hee Rens,
    Erg leuk om je verhaal te lezen en fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar!
    Geniet nog maar even want voor je het weet is het voorbij.
    Groetjes Jolanda Bosma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Maringá

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2008

De tijd van mijn leven.

12 Maart 2008

Noordoosten reis!!!!!

26 December 2007

Tijd voor een berichtje

07 November 2007

Pantanal & Bonito!!!!

19 Oktober 2007

Travels
Rens

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 6946
Totaal aantal bezoekers 49831

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2007 - 13 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: